Immediat implantatindsættelse i molarregioner: Risikofaktorer for tidligt tab

Skrevet den  31. maj 2012

Thomas Urban, Lambros Kostopoulos og Ann Wenzel Oral Radiologi samt Kirurgi og Oral Patologi, Odontologisk Institut, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet, og Privat specialtandlægepraksis, Aarhus

Formål
At identificere risikofaktorer for tidligt tab af immediat indsatte implantater i molarregionerne behandlet med tre knoglegenopbygningsteknikker.

Metode
92 patienter (44 kvinder og 48 mænd; gennemsnitsalder 50 år, 35 rygere og 57 ikke-rygere), som havde behov for at få erstattet en ekstraktionsmoden molar med et enkelttandsimplantat, blev inkluderet i undersøgelsen. Umiddelbart efter at tanden var ekstraheret, blev implantatet (Brånemark System, Groovy, Wide Platform – NobelBiocare) indsat i alveolen, og patienten blev randomiseret til en af tre behandlingsmetoder med henblik på knoglegenopbygning af de efterladte peri-implantære knogledefekter:

Læs hele artiklen her ( eksternt link )  >

Tilbage til Artikler