Hermodsvej 22

Rodspidsoperation

Rodbetændelser behandles normalt med almindelige rodbehandlinger hos tandlægen.

Rodbetændelser behandles normalt med almindelige rodbehandlinger hos tandlægen. Behandlingen består i at rense dødt væv ud af små kanaler inde i rødderne.

I en del tilfælde er det ikke muligt for tandlægen at rense kanalerne i rødderne igennem, og det betyder at dødt væv bliver siddende inden i roden. Dette virker skadeligt på den omgivende kæbeknogle, og der kan dannes en rodbetændelse. En rodbetændelse behøver ikke at give symptomer, og den kan være symptomfri i flere år, men den vil tiltage i størrelse og nedbryde mere og mere af kæbebenet. Hyppigt vil der komme murrende symptomer, og tilstanden kan blive akut med kraftig smerte og hævelse. Dette kan oftest slås ned med antibiotika, men da man ikke har fjernet årsagen, vil det blot komme igen senere.

Behandlingen består i, at vi forsigtigt løfter tandkødet under lokalbedøvelse, borer gennem den eventuelle dækkende knogle og fjerner den urensede del af rodspidserne samt alt det betændte væv. Herefter forsegler vi rodspidsen med et plastmateriale, og tandkødet sys på plads igen bagefter.

Når tilstanden heler, vokser der nyt knoglevæv ind i hullet i kæben. Vi følger denne heling med regelmæssige røntgenkontroller.

I nogle tilfælde viser det sig, når man har lukket tandkødet til side, at betændelsen har ødelagt det meste kæbeknogle omkring tanden. Hvis roden f.eks. er revnet, er betændelsen oftest så omfattende, at tanden må fjernes.

Behandlingen er oftest vellykket, men da der altid er variationer i kæbe- og rodfacon, kan man ikke fuldt ud garantere det. Jo længere man kommer bagud i tandrækken, jo vanskeligere bliver det at foretage denne behandling vellykket, bl.a. fordi oversigten og adgangsforholdene bliver ringere.